חיפוש

מתי צריך להחליף מים באקווריום?

אקווריום

מיכל / כלי לרוב שקוף, שבו מחזיקים ומגדלים בעלי חיים ימיים או צמחי מים. לרוב הכלי עשוי מהחומר זכוכית ובכך יהיה אפשר להתבונן בחיים המתרחשים בתוכו. כיוון שזו יצירת סביבת חיים מלאכותית עבור יצורים חיים, יש לדאוג לאיכות המים, המזון, ניקוי ההפרשות, סינון המים עם החמצן ועוד. האדם הפרטי אשר מחליט לגדל דג ולדאוג לחייו, נדרש לקנות כלי קיבול הישמש כאקווריום ולדאוג לאורח חיי הדג.

 

מדוע צריך להחליף את המים?

החלפת המים באקווריום צריכה לקרות באופן תכוף כיוון שגם אם הוא המים נראים צלולים בעיני המתבונן, עם ערבוב עדין של הקרקעית והמים באקווריום יתגלה הלכלוך וכמות הזבל. כמות הלכלוך המצטברת בקרקעית נובעת מהצואה והשתן של הדגים ומחלקיקי המזון הנופלים לקרקעית, ולכן יש להחליף את המים בכדי שהיצורים החיים לא יחיו במקביל לזבל.

איכות מים ירודה הכוללת הפרשות, חלקיקי זבל ופסולת יכולה לפגוע בחיי הדגים על ידי הכנסתם ללחץ מסיבי אשר מדכא את המערכת החיסונית שלהם, ובכך הם חשופים ליותר מחלות. ישנם יסודות כמו מינרלים וקורט המצויים בחלקיקי המים, ועם הזמן מתכלים או מסתננים החוצה, ולכן מעלים את החשיבות להחלפת מים מינרלים טבעיים והכנסת החומרים החשובים חזרה לסביבת חייהם של הדגים.

 

החלפת מים היא חלק מהשגרה

החלפת המים צריכה להיות כחלק מהשגרה השוטפת של תיחזוק האקווריום ושמירה על סביבה איכותית וטובה לחיי הדגים. תדירות החלפת המים תשתנה בעיקר לפי גודלו של האקווריום ולפי כמות היצורים החיים בו. ככל שהאקווריום גדול יותר נחליף פחות מאשר מאקווריום קטן.

 

תדירות ביצוע ההחלפה

התדירות המקובלת היא החלפה פעם בשבוע של חלק מכמות המים. כיוון שאין אנו רוצים ליצור שינוי דרסטי בחיי הדגים, נחליף 15-20 אחוזים מהמים מדי שבוע. במידה ודגים רבים חיים באקווריום יחסית קטן, כמות ההפרשות גדלה ביחס למים, ולכן יש להחליף סביב 20 אחוזים מהמים, בתדירות של פעמיים בשבוע. הוספת מים לאקווריום ללא הוצאה של מים מזוהמים לא מבצעת את המטרה שלשמה מבצעים את החלפת המים, לכן יש להקפיד על הוצאת מים טרם הכנסת המים החדשים.

 

טיפים להחלפת מים

כיוון שהחלפת המים יכולה לעיתים להיות מטלטלת עבור חיי הדג, ואף להעלות את התחלואה ודרדור בריאותו, ישנם כמה טיפים לביצוע פעולה זו בצורה הטובה ביותר לחיים של הדג. תחילה, הכינו את המים המיועדים לכניסה לאקווריום של הדג בכלי ההכנה יום לפני ההכנסה, ותנו להם לעמוד שם. על ידי עמידתם בכלי ההכנה יתאפשר אידוי של החומרים הפחות טובים לחיי הדג וייצוב רמות PH.

טיפ נוסף הוא רגע לפני הוצאת המים המזוהמים, נקו בעזרת שואב רפש מיוחד לאקווריום את הלכלוך שהצטבר בקרקעית, ורק אז הוציאו את המים. על ידי כך, תהיו בטוחים שהוצאתם כמות פסולת מכובדת מהקרקעית. לבסוף, ישנם חיידקים טובים המצטברים על הקרקעית ועל המסנן, ולכן, נקו את המסנן לא באותו הזמן של החלפת המים וניקוי הרפש מהקרקעית, ובכך החיידקים הטובים יישארו בסביבת הדג.

 

קרישים

אולי יעניין אותך גם

דג נוי
דגים
איך לבחור אקווריום לדג?

מהו אקווריום? אקווריום הוא מיכל / כלי לרוב שקוף, שבו מחזיקים ומגדלים בעלי חיים ימיים או צמחי מים. לרוב הכלי עשוי מהחומר זכוכית ובכך יהיה

קרא עוד »
אקווריום
דגים
איך לגדל דג זהב?

דג זהב דג זה הוא ממשפחת הקרפיונים והוא חי רק במים מתוקים. הוא מבוית על ידי בני האדם והיום משמש בעיקר כחיית מחמד וגידול על

קרא עוד »