חיפוש

האם יש כלבי גישוש שעוזרים בביצוע מעקב?

הכלב ידוע כחברו הטוב ביותר של האדם. לאורך ההיסטוריה עמד לצדו הן כחיית מחמד והן כחיית עבודה. תכונותיו הייחודיות של הכלב עוזרות לבני האדם בתחומים שונים.

 

תכונות יעילות של כלבים

הכלבים, למעט אופיים הטוב, ניחנו בכוח רב, מהירות, חושים מחודדים כמו ראייה, שמיעה וריח.  את תכונות אלו רתם האדם ונעזר בכלבים בתחומי חיים שונים.

 

כיצד עוזרים הכלבים לבני האדם?

כבר מימי קדם נעזרו הרועים בכלבים לשמירה על צאנם. כיום הכלבים מעורבים בתחומי חיים שונים: כלבי סיוע ושירות – כלבי נחייה לעיוורים, כלבי שמיעה המסייעים לחירשים
כלבי טיפול ותרפיה – כלבים המסייעים לשמירה על הבריאות הנפשית של המטופל, המעניקים אהבה וחום אין סופיים למי שזקוק.
כלבי חילוץ והצלה
כלבי הגנה ותקיפה
כלבי ציד, רועים, מזחלות, שמירה… התפקידים והליווי הצמוד של בעל החיים הזה רבים מספור.

 

מה התפקיד של כלב גישוש?

אחד התחומים בהם כלבים יכולים לסייע לבני האדם הוא זיהוי ומעקב אחר אדם או קבוצת אנשים במרחב. זאת בזכות חוש הריח המפותח של הכלב. כלבי גישוש נמצאים ברשות המשטרה ועוברים אילופים קפדניים אשר הופכים את חוש הריח שלהם ליעיל ואידיאלי לצרכי שמירת החוק.
למעט מעקבים וחקירות כלבי הגישוש מיומנים בזיהוי ואיתור נעדרים באסונות, איתור חומרי נפץ וסמים ועוד תפקידים חשובים ומציליי חיים.

 

איך הם עושים את זה?

אפשר לחלק את האופו בו עובד חוש הריח המפותח של הכלב לשתי תצורות –
רחרוח האוויר והרוח
רחרוח הקרקע והאדמה

 

רחרוח האוויר –

האוויר מלא בחלקיקים קטנים של מידע שעל פני אף אנושי פשוט חולף ללא משים. אך אף מפותח כמו זה של הכלב קולט מתנועת הרוח והאוויר המון. ההליך מתבצע כמו קריאה של מפה. רחרוח זה יעיל בעיקר כאשר ידוע שהחשוד נמצא במחבוא ואינו בתנועה. הכלב יוכל לזהות את מיקומו הן בשטח פתוח והן בתוך מבנה סגור.

 

רחרוח האדמה –

הכלב מריח את האדמה ומאתר נתיב של ריח המזוהה עם החשוד. הכלב יכול לשחזר מסלולים מדויקים ולעיתים גם ארוכים מאוד של הדרך אותה עשה החשוד עד למקום בו הוא נמצא. סוג זה של רחרוח יעיל גם במקרים שהחשוד נמצא בתנועה ומתנהל אחריו מרדף.

 

שימוש בכלבי גישוש למעקבים

בישראל קיימות יחידות מיוחדות המחזיקות כלבים מאולפים ומיועדים לגישוש ולאיתור חשודים. יחידות כלבנים ייחודיות ניתן למצוא במשטרת ישראל, בצה"ל קיימת יחידת עוקץ וביחידות כלבנות קיימות גם משמר הגבול. למג"ב יחידת כלבנים ייחודית בה הכלבים מסייעים לחיילים לאתר חשודים, חומרים מסוכנים, הם מגינים על החיילים ושותפים בהגנה על המדינה לכל דבר ועניין.

 

מעקבים באמצעות כלבי גישוש יעילים יותר

מתחילת השימוש בחוש הריח המפותח של הכלבים לאיתור ותפיסת חשודים, אחוזי ההצלחה של המעקבים עלו משמעותית. הכלבים מאפשרים לרשויות הליך מעקב קצר, יעיל ומדויק.

מעקב אחר כלבים

 

אולי יעניין אותך גם